tisdag 17 april 2007

Värmebölja

Lördag morgon, solsken och varmt i Manchester men eftersom det alltid är svalare och blåsigare ute i Peak och, som idag - Yorkshire, så packar jag ordentligt med kläder. Vid ankomsten till Bridestones så fullkomligen slår värmen mot mig då jag öppnar bildörren. Klockan är knappt tio och redan 20 grader i skuggan. Inte en annan klättrare i sikte. Inte undra på varför – gritstone är notoriskt ”oklätterbart” i varma förhållanden. Spenderar större delen av dagen på sexor då det inte är jättespäckat med hårdare linjer som inte ligger mitt i solen. Dagen bjuder på blandad framgång, minst sagt. Jag stånkar mig uppför flera femmor och sexor som känns stenhårda, innan jag slutligen får kapitulera inför en V4 (6c). Om detta problem är 6c så kan jag ta och gradera ner varenda problem jag någonsin gjort flera helgrader. Problemet består i en kort slopertravers längs ett tak, och verkar vid en första inspektion helt ok och borde passa mig som en lätt flash. Efter 20 minuters svärande ger jag upp. Om inte händerna halkar av så är det fötterna eller balansen som blir helt fel. Total sandbag, eller?

Efter detta hittar jag problem som passar bättre, med mer dynamisk och fysisk klättring på fontanliknande väggar. Bridestones vetter mot söder och är således inte optimalt i varma förhållanden, men framåt eftermiddagen så har solen vandrat förbi större delen av området och någonting man skulle kunna kalla friktion uppstår. Får gjort ett överhängande kylskåpsproblem som står som V9 men aldrig håller 7c. En riktigt grisig och scary urtoppning i solen slutar i alla fall lyckligt. Många av problemen i Bridestones skulle kunna karakteriseras som korta leder eller rejäla highballs. Backar av från flera problem under både uppvärmningen och nedvärmningen. Noterar också att det sker saker hemma i Sverige – åkers fick storfrämmande i helgen och nedgraderingarna duggade tätt som ticksen... Kul att området får lite uppmärksamhet då flera av problemen i mitt tycke håller rätt hög stockholmsklass.

På begäran har jag även laddat upp lite bilder från tidigare under våren.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag antar att vi kan göra en liten Åkers-special efter helgen här på bloggen. Vi tänkte dra ut dit med motorsåg och göra det lite mer framkomligt mellan alla nedfallna träd.

Det känns inte som att accessen kommer vara något större bekymmer där om man kör lugnt förbi husen på vägen dit.

Stefan sa...

Jag haller med, accessen borde vara lugn. Bra att ni rojer upp, det blev rejalt mycket sunkigare dar efter branden med alla nedfallna trad.
/Stefan