onsdag 4 april 2007

Inför påsk

Så här inför påsken är det ganska lugnt på den lilla klätterscenen. De flesta stanna hemma och laddar inför påskens resor. Några ska till Åland, andra ska till Västervik men den stora massan ska till Kjuge. Igen. Och Påhlman är ute och klättrar. Igen. Sveriges meste klättrare?

Det har blivit en ganska inrotat beteende att varje år åka ner till Kjuge, något av en Climb-in för bouldrare. Vad är det då som drar? Jag brukar säga att det är sista gången varje gång jag är i Kjuge. Denna gång är den ett antal komplicerade faktorer som leder till mina två dagar där nere. Egentligen är Västervik och Åland mer intressanta destinationer men det passade inte i år. Och, det finns ju alltid något problem i Kjuge som lockar.

Skåningarna brukar marknadsföra Kjuge som Skandinaviens bästa boulderområde. 8a.nu har också hakat på den trenden och plockat med Kjuge i sin årsbok. Stämmer det? Jag vet inte, det är svårt att veta hur bra bouldringen är i Norge. Enligt vissa ska det finnas en hel del höjdarställen där som är bättre. Skandinavisk penismätning. En del av Kjuges popularitet kanske ligger i att det visuellt har vissa likheter med Bleau. Stenarna är runda och fina och skogen är består av tall och bok. Men där slutar det. Klättringen går inte att jämföra - det är Sabbath mot Lordi liksom. Ja ja tjat tjat. När årsboken ändå är på tapeten vill jag slå ett slag för Targassone. Targassone är det bästa granitområdet jag varit på hittills (har ännu inte varit i Schweiz). Tyvärr var jag på ett ytterst grinigt repklättrarhumör den dagen som vi var där så jag förstod inte riktigt att uppskatta området. Bra destination i juni-aug.

Pierre bjuder på lite påskgodis:


Collage Pruttlukt med Påhlman. Lägg märke till hur han spottas av Robin, Robin spottas av mig och att le Stef spottar allihopa. Det gör jäkligt ont att falla av detta problem.

Crell och Robin på Rocket Molester


Och till sist Jon på Golden Reciever ss.

---

Om Malin Holmberg säger vi bara som Jimmy på 8a.nu: "Gött att brudarna köttar!!!! "

Inga kommentarer: