tisdag 3 april 2007

VDP igen

07.30 väcker jag Påhlman för lite preworkklättring vid Ängbyplan. En halvtimme senare står vi därute med alldeles för tunna kläder medan vinden blåser snålt och regnet stänker. Vulgar Display of Power är dels en skiva som Sydde gillar och dels ett boulderproblem vid Ängbyplan. Problemet börjar sittandes mitt på en fyra-fem meter hög vägg som uppskattningsvis hänger över trettio grader. Ett hårt start move på små gaston krimpar följs av några lite större krimpar i gaston och sidtag innan det är dags att skicka vänstern ut till areten. Därefter är det ganska lätt areteklättring till toppen.

Det är möjligt att klättra rakt upp istället för att skicka till areten då blir det betydligt hårdare. Målet var att göra VDP orginalet men det bet till en början ifrån ganska bra. Krimparna i starten kändes griniga och några av småsåren som jag rev upp i helgen började blöda när första leden flexades åt fel håll. Men till slut, innan det dåliga samvetet över den försummade arbetsplatsen blev för stark, lyckades jag baxa upp min stjärt utan missöden och sända problemet. John var nära men han, liksom jag, hade det ganska tufft i starten. Det är bara en tidsfråga innan han gör den.

1 kommentar:

Anonym sa...

Bra jävla morgonpigga nu var då.

Grymt.