lördag 7 april 2007

24

Påsktider brukar innebära att alla bouldrare i Sverige tycks känna av ett oförklarligt masochistiskt kall, och packar paddan och klätterprylarna för att åka ner till kjuge och göra köttfärs av fingrarna innan uppvärmningen är klar. Vi vill ju inte vara annorlunda, så i år fick det bli kjugekull. Och sällan har väl detta ökänt "sandbaggade" område blivit så krossat av en klättrare. Bruno aka the Ionizer gjorde under ett 24-timmarsspann det mesta området har att bjuda på i fråga om det övre gradregistret. Jag har säkert missat eller glömt något då det var svårt att hinna med i sändarvågen, men ticklistan inkluderade;
Lithum 7C+
Monaro 7B+
Baltazar ls 7B+
Aerodynamiten 7B+ 2:go
Våroffer 7B
Colosseum ss 7C
Imperator 7C
Caspersens arête 7A+ flash
Brick'ard 7A+
Sonic 7B+
Fina arêten 7A
Pinocchio 7B+
och slutligen, efter att ha packat ihop grejorna och konstaterat att det var slutklättrat så åkte dojorna ändå på en sista gång för att göra Moby Dick 7B+ på andra försöket. I övrigt tror jag herr Bruno i fråga var mest nöjd med Pinocchio efter att ha åkt av slutmovet ett flertal gånger, och slutligen gjorde den när fingertopparna var helt slutkörda. Are you impressed? We're impressed. Stora saker lär vänta framöver att döma av nuvarande form.

För oss övriga i gänget blev det en betydligt kortare lista än ovanstående men vi var ändå rätt nöjda, sticket var bra även om stenen var lika vass som man mindes... Vad övrigt som pågick i kjuge under resten av helgen lär klarna framåt nästa vecka. Sydstandarn och Pop-Jenny är ju dessutom kvar och lär fortsätta sändartåget.

Tydligt är även att påsktraditionen håller i sig med kölapp till Monolith framåt lördag eftermiddag. För egen del var det första klätterbesöket i kjuge och jag har blandade känslor - många snygga linjer men området begränsas i mina ögon väldigt mycket av den vassa stenen. Som local kan man ju åka ut när man känner för det, men som destination har jag svårt att tänka mig att man får mer än 4 klätterdagar på en vecka pga den vassa stenen. För oss som åker från huvudstaden blir det ju dessutom i princip ekvivalent (tidsmässigt och kostnadsmässigt) med en resa till fontan, och jag behöver knappast elaborera över vilket som är bäst. Någon resa tillbaka till skånelandet kan jag dock tänka mig, och Bruno måste ju fortfarande göra Alla vill till himmelen...