onsdag 18 april 2007

Söder om söder

I all uppståndelse kring Peters High Spirit drunknade nästan nyheten att en annan P Lindmark också skickat hårt i Schweiz. Bröderna Lindmarks tvåsamhet är uppenbarligen extremt katalyserande. 1 7c+ och 3 7c är inte fy skam.

I Gävle produceras det friskt. Inte så konstigt egentligen när tillgången på intressanta block bara i Oppala är större än i hela Stockholms län. David Hallman har bara de senaste två veckorna satt upp två nya 7c+; Det är ungefär lika många som det kommer upp i Stockholm på ett halvt decenium. Men, säger ni, Gävle, borde inte det räknas till Stockholm. Gränsfall. Kanske när motorvägen mellan Björklinge och Mehedeby är färdigställd. Då kanske man kan komma ner i en restid på en timme och tre kvart. Och den restiden motsvarar den tid det tar att färdas sträckan Salem-Kista kl 07.30 en måndagmorgon.

Till Stockholm räknas definitivt områden som Berghuset på Mörkö, Järnablocken och Åkers. Det lär finnas mer potential i området. Hela Mörkö är som ett Bohuslän i minityr. I var och varannan dunge sticker det upp små bergsknallar. Knallar, tyvärr inga block. Det funkar dock i brist på annat. Enligt Steklund finns det i trakterna kring Hölö ett gäng oklättrade block. Nästa vecka kommer vi att presentera Åkers lite närmare. Ett lördagsbesök är inplanerat. Den konstante klättraren John "Jag önskar att jag fick en såndär flapper som gör att jag inte kan klättra på en vecka" Påhlman har lovat att ta med motorsågen så att vi kan röja upp lite i skogen. Efter skogsbranden förra året, Steklund förnekar all kännedom, har det fallit en del träd vilket försvårar framkomligheten i området. Jag misstänker att det kommer att ske en hel del utveckling av bouldringen i nordvästra Sörmland den kommande tiden. En del mer och andra mindre hemliga områden prospekteras. När vi ändå är i trakterna får vi inte glömma att Ropero satt upp en 7a+ och en 7b+ på Lisö.

För den som bor norr om stan kan detta område i Norrtäljetrakten eventuellt vara av intresse. Jag misstänker att den grottintresserade le Stef har varit i området men det behöver inte betyda att det inte finns intressanta problem i området.

När vi ändå är inne på le Stef så imponeras jag av hans näsa för riktigt branta klätterbara väggar i Stockholmsområdet. Jag misstänker att det är åtskilliga områden som har inspekterats och förkastats.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Matte har satt upp prylarna på Lisö, jag repeterar bara.

Anonym sa...

Har Matte fler okända pärlor?