Sveriges samlade klätterfilmare (SSKF) har gjort gemensam aktion och förklarat sitt missnöje med att jag jämför deras verk med Petterssons regidebut. Jag antar att jag bad om det: "...trots detta utklassar Pettersson de senaste årens svenska klätterfilmer.".
SSKF menar att vi inte bedömer deras filmer utifrån samma premisser:
" ...Det är ju ganska "lätt" att skapa bra atmosfär i sina filmer om man använder kommersiell musik..."
"...Musikutbudet är ju inte så stor som att leta i sin egen CD samling ... Men för min egen del som klipper diverse filmer OCH gör musik till sådana kan jag ju säga att 60 - 75 % av tiden går åt till ljudläggning ..."Ja ä inte bitter""
Jag har också fått flera sms där min uppfattning beskrivs som respektlös och dålig stil gentemot de som utövar filmkonsten lagligt samt att det inte bara är orättvist utan också ett tecken på dålig smak att jämföra ett illegalt projekt med ett som är skapat inom lagens råmärken.
Jag vet inte riktigt var jag ska börja. Det lustiga i sammanhanget är också att hela kritiken förutsätter att det skulle ha skett några brott mot upphovsrätten; samplingar är ju en grundsten i många musikgenrer. Kritiken förutsätter också att jag verkligen gillade musiken i filmen och att det ligger till grund för mitt positiva omdöme. Låt oss för formens skull förutsätta att det föreligger ett upphovsrättsligt klavertramp.
Jag var kanske lite orättvis som jämför Pettersons 40 minuters rulle med de mer ambitiösa fullängdare på senare tid eftersom dampiga Bruno är mer vän med det korta formatet. En optimal klätterfilm innehåller mycket klättring och lite snack. Musiken är en bisak i sammanhanget och de bästa scenerna präglas ofta av frånvaron av musik. Vid ytterligare eftertanke kanske det hela inte är så mycket att hänga upp sig på. Förr i världen visade man diabilder när man varit på resa, nu klipper man ihop en film och lägger på lite musik. Egentligen är det två helt olika produkter där den ena är avsedd för kommersiellt bruk och den andra inte. Men det är inte där den springande punkten ligger. Klätterfilm är en ganska tuff bransch; det krävs dyrbara resurser för att få bra kvalitet samtidigt som man har en väldigt liten marknad med fattiga snåla klättrare att kränga sina produkter på. Att hålla på med klätterfilm har mycket karaktär av volontärarbete och bör därför uppmuntras. Med den nya tekniken har klätterfilmandet demokratiseras; vem som helst med digitalkamera och dator kan dra ihop en film. Naturligtvis urgröps marknaden av alla fria lättillgängliga kortfilmer som ligger uppe på nätet. Gott så, vem kan stå i vägen för utvecklingen? Fråga Ines Uusman. Mitt kardinalfel är att jag jämförde produkterna på hantverksmässig nivå, ett område som i regel varit förbehållet de professionella att excellera i, SSKF känner sig givetvis kränkta i sin roll och svarar med ovanstående invändningar. Det tråkiga i sammanhanget är att fokus flyttas från Petterssons film till min kritik. Kanske uttryckte jag mig klumpigt till en början men den ironiska blinkningen till Daft Punk har ingenting att göra med min uppskattning av filmen. Med tanke på det begränsade filmmaterialet är det en ganska imponerande prestation att han lyckas redigera en så pass bra produkt. Så till syvendes och sist anser vi på TBS att det inte är vi som behöver rannsaka oss. I den här kontexten är all konkurrens bra och kommer leda till bättre och bättre filmer i framtiden.
6 kommentarer:
Jag vill bara klarg�ra att jag ej �r med i SSKF, �ven om det �r just mina tidigare inl�gg som citeras.
Min kritik riktades endast mot ett utnyttjande av komsl. musik. Ej j�mf�relsen film mellan film, �ven om jag tycker man f�r ett enormt f�rspr�ng vid anv�ndandet(om man inte �ker fast av STIM f�rst) av just tex Daft Punk el dyl. Det kanske s�ger emot sig sj�lv lite, men men..
I min egenmoraliska v�rld s� kan man kanske acceptera att kommersiell musik anv�nds vid visningar etc.. Men ej i produktion. STIM har nog en annan �sikt dock....
Tycker Stefan �dmjukt tog udden av det hela med sitt n�stan urs�ktande inl�gg med utrustning och PC etc..
Att SSKF �r uppr�rda �ver j�mf�relser mellan filmer
�r l�jligt.
Det kan ju faktiskt vara s� att Stefans film faktiskt �R b�ttre och intressantare �n tidigare gjorda filmer i Sverige? Jag menar, Hueco Tanks och skikande amerikaner..
Jisses. Det sista man vill är att klanka ned på de filmer SSKF hittills producerat. Men, snälla, använd ej ord som "hantverk" och "professionalitet" i sammanhanget. Det blir liksom så pinsamt.
mindre jidder mer klättring =en bra klätterfilm, förutsatt att klättringen är bra det vill säga.tex yet another sequel, inte alls min musik men den bästa klätterfilmen producerad i norden enlig mitt tycke. filmer som swedish meatballs som innehåller bra klättring men typ mer jidder än klättring resulterar enbart i en massa slitage på fast forward knappen och diverse suckar. men det är ju ur en enkel lekmans synvinkel, kanske ur en tråkig synvinkel för vissa vad vet jag. har inte sett stefans film men den verkar fet och jag ser fram emot att se den.
Du får tycka vad du vill. Det är din blogg. Du skall väll inte behöva vara superneutral och rädd för att trampa folk på tåna för att skriva ett inlägg i din egen blogg. Det är ju en blogg med din åsikt inte någon ny lag som presenteras. Visst man kan känna sig lite nere om man blir sågad, men sånt är livet. Man är oftast inte älskad av alla.
Vi tycker att frågan är intressant, det är därför vi tar upp den igen. Texterna vi lägger ut är i regel ett samarbete mellan mig och AK eller någon annan.
Ling, du behöver inte läsa texten fullt så bokstavligt. Vi har inte heller några ambitioner att förringa Shawns eller Fredriks filmer vars senaste har fått fina omdömen från vårat håll. Detta hindrar inte våra positiva tongångar om Pettersons film.
Stå för er åsikt! tycker ni att det är den bästa filmen hittills i sverige så är det så.
då kanske shawn & co fattar vad som gäller.
va inte så kritikkänsliga!
Skicka en kommentar