måndag 25 februari 2008

Verve

Det har kommit att dröja med att en av Stockholms häftigaste linjer har fått sig en repetition, nästintill 6 år. Verve, som sattes upp av Crello 2002.

Nu till helgen blev det dags. Inte helt otippat av kraftlaget P&P.
Första repetition togs av Peter Lindmark vars energi aldrig tycks ta slut. Dagen därpå så var den andra medlemmen i kraftlaget framme och fick sig sin tick, Per Norgren, som den senaste tiden tillsammans med Peter dammsugit Stockholm efter klassiska samt hårda linjer.

Vad som väntas härnäst är vi många nyfikna på. East och West ute i Flempan?

Filmen;


Nu blir det dags för veckans diskussion; vart går gränsen för "vanlig spot" och powerspot. Är det ok att vidröras av spottaren eller ska man förbli orörd under hela skicket?


Vad säger publiken?

21 kommentarer:

Carlos sa...

Hmmm, filmen är "no longer available". Synd, det hade varit kul att se P&P köra.

Angående spotting gissar jag på att en del tycker att Lindmarkbröderna ser ut att hålla i klättraren medan de spottar. Jag har blivit spottad av de vid några tillfällen och kan intyga att det är helt clean. Den enda hjälpen man känner att man får är psykologiskt i och med att man får riktig spotting i stället för att kompisen sitter och äter en kanelbullen och tittar på en när man slår i mattan med full kraft.

Bra jobbat!

Anonym sa...

Det enda rimliga borde vara noll kontakt med spottaren. Men som vanligt är det ju att man själv alltid vet bäst om det gav någon otillbörlig hjälp eller inte.

AK sa...

Filmen kommer att vara tillgänglig senare ikväll. Lite strul just nu.

Anonym sa...

Den där klättringen är ett roligt skämt, inget mer. Finns ingen anledning att ens ha spotter på problemet.

Anonym sa...

För min egen del är det rätt självklart att den som spottar aldrig vidrör den som klättrar.

Jag skulle säga att det är svårt, för att inte säga nästan omöjligt att bedöma hur mycket den spottar hjälper till med balans, förhindra pendel osv. om man håller i den som klättrar.

Finns det en "psykisk barriär" vill jag komma över den på egen hand.
/Martin

Anonym sa...

Jag tycker notouch är rätt väg att vandra.

Anonym sa...

words of wisdom. On several harder problems I've decided to re-climb the boulder having been slightly touched by a spotter during the crux move. I'm not always sure whether their accidental touch helped my performance but with the possibility lingering in the air I'll make another attempt. I like to fall asleep at night with confidence in knowing that I made it by myself. I must agree that it is reassuring and comforting to know when someone has your back and especially with nasty landings, verbal communications work really well.

/C

PS, Congratulations! (the problem kinda finishes two more moves to the upper left though, easy moves, so what ever. Nice work!) :S

Anonym sa...

Den absolut bästa spottingen får man av trevligt sällskap som sitter fem meter bort och mumsar på sin kanelbulle. Avyttrande av scorecard och rapportering bidrar ytterligare till den goda sömnen.

Jag har faktiskt börjat power-spotta andra mot deras vilja om de inte är i närheten av att klara förflyttningar/etableringar. Det finns ju inget självändamål i att behöva bevittna tragedin av ett totalt misslyckande gång efter annan.

/Hasse

Anonym sa...

Jag spottar den som klättrar så som den vill bli spottad, oavsett om det är nära eller med en kanelbulle i handen. Det är upp till den som klättrar att avgöra vad som känns bra.

Anonym sa...

Inom gymnastiken kallar man det här "baning" och betyder att man assisterar gymnasten genom rörelserna för att på så vis påskynda inlärningen av de korrekta rörelse.

Självfallet får klättraren bestämma hur spottingen ska ske men för en giltigt bestigning gäller givetvis att den sker utan beröring från spottaren, på samma sätt som en topprepsklättring måste ske utan tajt rep.

Jag tror fortfarande att det här är ett skämt.

Anonym sa...

"Jag spottar den som klättrar så som den vill bli spottad" och välkommen till norrland.

Det finns typ hur många foton/filmer som helst som dokumenterar att perfekt spottning inte existerar. Iofs så har "bilhissen" från sundsvall fångat mig i sin famn så till den starka grad att jag ändå innerst inne tror att perfektion existerar i extrema fall!

/Hasse

Anonym sa...

Tror också detta är en av J och A:s vanliga provokationer, om inte. Självklart är det inte en giltig bestigning om spottaren vidrör den som klättrar. Har precis som Crell fått flera försök sabbade av oavsiktlig/ouppmärksam beröring och varit tvungen att göra om.

Bruno sa...

Hur menar du nu? På vilket sätt skulle det här vara en medveten provokation. Det är en ganska självklar frågeställning om man nu har sett filmen, vilket både Crell och Robin har gjort.

Anonym sa...

Publiken undrar när filmen blir tillgänglig igen?

Anonym sa...

Att klättring är roligt är väl uppenbart eftersom alla här håller på med det, men jag har missat var skämtet ligger?
En boulder som urtoppningen består av 10-30 meter 3a+ klättring tycker jag verkar som ren idioti. Kan man ställa sig där problemet slutar och släppa båda händerna är det klart.
Klättra utan spottare? Ja, prova utan paddor också. Säkert en bra idé..

Anonym sa...

först vill jag ge cred till crell för en grym fa, RESPEKT MAN!

jag har nu gjort om problemet eftersom jag senast gick till fel slutgrepp. för mig var den enda skillnaden, utöver det uppenbara med rätt och fel slut, att det inte var lika kul utan spot.

om jag hade fuskat mot givna regler och fått hjälp upp skulle jag inte idiotförklara mig själv och claima en send och dessutom lägga ut det på film, självklarheter som inte behöver diskuteras!

tanken med filmen var att visa, och locka fler klättrare testa, detta eminenta problem. när nu så inte blev fallet hoppas jag ni lyckas reda ut frågeställningarna, dock utan mig.

ps. ett stort tack för alla gratulationer och instämmer med de flesta kommentarerna!

Bruno sa...

Coolt Per,

Jag tycker att ni är grymma. Inte bara för att ni sänder hårt utan också för all den energi ni lägger ner på problemen och att klättra ute.

Det skulle vara kul om du la upp filmen igen. Det är ju ganska klurig beta på det hela.

/Jon

Bruno sa...

Förresten, det var inte ni som hade gjort "lämningar" under problemet?

Anonym sa...

om det är de vita pappersdukarna du tänker på så är det inte vi. dom var inte där i söndags, men idag var dom där. tyvärr orkade jag inte krypa in och plocka bort dom, shame on me! (annars brukar jag vara ganska präktig och faktiskt göra sånt)

vilka problem gjorde ni i måndags? har ni någon förare över de övriga boulderproblemen vid skevik?

Anonym sa...

Jo, vi vågade inte riktigt ta i dom, de såg använda ut. Crell, Scott och Dyl passade också på att lägga stenar över diverse exkrementer.

Jag tror inte att det finns någon förare över stället. Helt klart är att det finns ett par ganska skojiga problem. Vi klättrade två stycken som gick direkt till höger om Verve typ 7a och 7b.

Så här ser det ut nö
är man söker på 8a:

7C+ Verve 3 2.3 Skevik
7C B.Ö.C 1 1 Skevik
7B ??? 1 Skevik
7A+ Ser det konstigt ut 1 1 Skevik
7B REKRYT 1 1 Skevik
7B+ Stick it 1 1 Skevik
7B+ VECKANS MATCH 1 2 Skevik
6C Furthest right 1 2 Skevik
7B VECKANS MATCH 1 Skevik

Anonym sa...

Efter lite konfererande med Luhr verkar det som om det finns flera problem som går längre till höger om det branta överhänget. Däribland några griniga crimpproblem och ett monoproblem.

Flodin satte också upp en 7c som heter Flashback från 88. En dyno från två crimpar till en sloper.