måndag 29 oktober 2007

I think I see dead people...

... kanske dags att lägga bongen på hyllan då.

Nja, sånt skit håller vi inte på med i det här landet.

Finns värre saker som framkallar hallisar och behovet att ringa sin mor mitt i natten och säga farväl.

Höst brukar betyda förkylningar. Räck upp handen om du redan åkt på säsongens första influensa.

- Hej, här är jag.

Ofta är det segt – du är inte frisk, men ändå inte tillräckligt sjuk för att bädda ner dig. Kanske känner du att det ändå är okej att gå och träna. Men även den lindrigaste snuva kan vara bedrägligt farlig i kombination med träning.

Det är jättebra att man har ambitionen att bli en bättre klättrare, men om man inte vilar när man har en infektion i kroppen kan det vara sluttränat.

Till och med den minsta snorighet kan utvecklas till något betydligt värre om du anstränger dig fysiskt. Infektioner orsakas av virus eller bakterier som sprids via blodet vilket innebär att de når ut snabbare om pulsen är hög. Har du då riktig otur kan de sätta sig på hjärnhinnan eller njurarna.

Då kan det bli ödersdigra konsekvenser. Sätter bakterierna sig på njurarna kan du få bestående njurskador som resulterar i kroniskt högt blodtryck, och om de sätter sig på hjärthinnan eller hjärtmuskeln kan du dö.

Så illa går det ju inte för de flesta, även om man slarvar, men risken är inte så liten som du kanske tror.

Det är inte helt ovanligt att många unga vältränade, utan övervikt eller andra riskfaktorer, har ändå har högt blodtryck.

Något som ofta händer är att infektionen förvärras om du tränar. En vanlig snuva kan utvecklas till en lunginflammation eller halsfluss när du drar ner bakterier i luftrören.

Har man fel bakterier så det rätt kört.

Men det går oftast inte att, genom att bara titta på symptom, säga vilken typ av bakterie du har. Då måste man göra en bakterieodling för att få svar. Det går fan i mig fortare att få en besked från veneriska efter förra helgens snesteg.

Det är inte alltid man löper risk att drabbas av varken hjärthinneinflammation eller njurskador – allt hänger på vilka bakterier som orsakar infektionen. Men eftersom olika bakterier ger samma symptom är det inte läge att chansa. Rysk rolett någon?

Vid kombination av träning och förkylning så löper man större risk att missa fler träningstillfällen om man inte väljer att vila från första början, och låta kroppen återhämta sig fullt.

Men var går gränsen? Lite snor i näsan kan ju inte vara så farligt, tänker du kanske. Då ska du veta att även oskyldigt snor kan vara början på något värre. Du behöver inte ens ha kommit till snorstadiet för att en förkylning ska vara på gång. Känner du dig ovanligt trött, får du mjölksyra lättare, drabbas av plötslig kramp eller får högre puls än vanligt ska du avbryta träningspasset.
Samma sak gäller om du har muskelvärk, känner dig allmänt hängig eller har ont i huvudet. Du kan testa att träna lite lätt, men avbryt så fort du märker att det inte känns 100 procent bra.

Enklare sagt än gjort.

Men försök att vila en dag. Om infektionen inte bryter ut kan du prova igen. Kommer trötthetssymptomen tillbaka – sök läkare. Det gäller också när du har haft feber.
250 spänn senare sitter du i soffan och läser instruktionerna för någon ny mirakelulös nässpray och undrar hur många Iprem du kan trycka i dig utan att känna dig som en pill popper.

Egentligen ska du vänta ett par dagar efter att febern har försvunnit helt innan du börjar träna. Men vi vet ju hur vi fungerar. Vi kör på iallafall, och ursäktar oss med dåliga kommentarer om varför man just suger idag.

Somliga tycker att man ska gå tillbaka till en läkare utifall att febern kommit tillbaka. Då finns nämligen risken att viruset har banat väg för bakterier och du måste få antibiotika. Låter som ett smart tips. Mmm, more pills.

Kanske har du hört den gamla skrönan att du ska svettas ut en förkylning. Hate to say I told you so, but that’s a big load of crap.

Samma sak gäller att träna med smärtstillande eller febernedsättande medel i kroppen. Bara för att symptomen tillfälligt försvinner är du inte frisk, och det gäller både skador och sjukdomar.

Men för dem av er som är fullt friska, ja, den psykologiska analysen är obligatorisk, så vill jag bara säga grattis.

I veckans blogghav så har vi lyckats hitta Mr JLing som enligt vissa bekanta påstås vara starkare än någonsin efter sitt rigorösa träningsprogram.

3 kommentarer:

Carlos sa...

Har dragits med en konstig halsinfektion i tre vecor nu. Livet suger utan klättring men man måste bli frisk innan man kan nypa igen.

Jag kanske kan ta med lite spansk reserva medicin när jag åker ner om två helger. Bra hostmedicin innehåller ofta en liten mängd alkohol.

Ska jag ta Ramlösa i stället?

Sto-Jan sa...

Ali,
det är bra för både dig och din lgnht att vila lite från klättringen.

Anonym sa...

Ät chili och vitlök i något överdrivna mängder så blir kroppen frisk snabbare.. än annars