måndag 22 oktober 2007

Albarracininfo

8a.nu har några läsvärda rader om filmen King Lines. Läs!

Ramonet har tydligen förväxlat aktiviteterna sportklättring och bouldring. Vidare noterar vi att Sharma använde minst tre (3) förbjudna heel-hooks, hoppade över ett (1) grepp som Ramonet inte använde, klättrade leden på under en och halv timme och hade dessutom fräckheten att göra det på ett, för åskådarna, attraktivt sätt. Quelle honte!

Ibland ska man bara vara tyst.


Och så stannar vi i Spanien en liten stund för att avliva myten om att Albarracin ska stänga.

Så här skriver Carlos i kommentarerna på sin blog:


Det låter inte bra, men jag tror inte riktigt på det. Det finns långtgångna planer på att anordna en stor tävling där i oktober nästa år. Arrangörerna säger att de kommer att få tillstånd med all säkerhet.

Det är däremot klätterförbud i närheten av väggar där det finns häckande fåglar, det är även förbjudet att klättra på stenarna som sitter närmast vägen och det finns också en del regler man bör följa ganska noga. Man bör minska så mycket som möjligt användandet av krita och man uppmanas att borsta eller damma av efter att man ha klättrat.

Klätterområdet är mitt i ett naturreservat där dessutom finns någon sorts stenåldersmålningar. Det har varit helt förbjudet att klättra där men klättrarna lyckades förhandla fram ett avtal som innebär att man får klättra så länge reglerna följs.

De gångerna det har varit snack om klätterförbud på riktigt har Desnivel tagit upp det på hemsida och tidning (Escalar). Det har varit tyst länge nu så det borde vara lugnt just nu.

Det finns fler ställen i området "centrum" dvs områden omkring 20 mils radie från Madrid. Jag har besökt några och kan säga att potentialen är i princip oändlig (tänk tiotusentals problem...). Jag kan försöka skriva ihop något i framtiden.

Spanien förtjänar definitivt en eller flera boulderresor, det enda man behöver är en bil och vilja att snacka med locals, resten löser sig under resans gång. Det finns områden med sandsten (Albarra, El Cogul, Santa Gadea), granit (too many to mention) och kalksten (Valeria, Siurana, Cadiz, Mallorca), kalkstensbouldring är verkligen inte grejen för mig men det kanske finns någon som gillar det."

2 kommentarer:

Slothrop sa...

Jon lyckades nästan skrämma mig med det ryktet, men jag genomskådade avundsjukan. Jullägenheten bokad.

Carlos sa...

Edu har berättat vad Ramon menar med att de andra escapade. Det verkar som att Ramon har blivit lite förvirrad. Synd!

Angående rykten om Albarra kan jag inte säga att jag VET att stället inte kommer att stänga men det finns inga tecken på det i de spanska klättermedierna. Ska skicka ett par mail och se om jag får mer tillförlitlig info.

Skulle det köra ihop sig är bästa tipset att dra till Madrid och försöka komma i kontakt med lokala bouldrare för guidning, det gör de mer än gärna.