tisdag 11 mars 2008

Bastard!

Jag har upptäckt att jag nog uppskattar mantlingar lika mycket som t*******r. Ett superfint problem kan förstöras av en riktigt grisig urtoppning. Visst, en del gillar det och det är en del av klättringen så vi tvingas in i detta bukowskimoment (även om man gillar det i litterär form vill man helst slippa det ute på stenarna). Vi tar en titt på hur det kan se ut:



Inte så smickrande. Tyvärr är problem som slutar mitt på en vägg lika sexiga som avbrutna samlag. Be en bön till sin gud att det finns vettiga grepp på slutet så att du slipper rövjucka dig upp till toppen. I Albarracin visade Carlos prov på oanade mellangärdesrörelser, förhoppningsvis har någon av dem fastnat på film.



I onsdags var vi ute vid Ängbyplan och jag fick överaskande ihop ståstarten på Vulgarväggen. Ett knallhårt startmove men man är inte hemma bara för att man klarat första movet. Branta och känsliga flytt med en respektingivande urtoppning väntar den som tar sig förbi starten. Graden? Snäppet hårdare än VDP och Moonlander. Namn: Bastard!.

I fredags och lördags klättrade jag lite i Albarracin. Mer om detta senare när jag får lite bilder

---

Bultkommittén har fått nytt liv och verkar vara aktivare än någonsin. Kul! Vi överaskas dock lite av några av de nya namnen och funderar på om det inte handlar om en subversiv verksamhet som i slutändan ska leda till ett fullständigt övertagande. Bli inte förvånade om namn som Houlding, Macleod och Ekehed inom kort kommer att figurera i bultkommittén.

16 kommentarer:

Anonym sa...

Vem spelar/sjunger i filmen?

//Dan Hansen

Slothrop sa...

Det är väl kul med problem som har allt?
Efter att ha lurats på ett par väldigt halkiga hightechbrallor från överkörda vesslan fick jag själv erfara några minnesvärda avåkningar från högt upp på mantlingen i filmen.
Ännu värre är takproblemen vid peninsula. Först klättrar man fem intrikata takmeter med tåkrokar, vändningar och fina lister bara för att komma till det egentliga cruxet som är mantelurtoppningen...

Anonym sa...

Anthony and the Johnsons

Anonym sa...

kan ju tilläggas att herr bruno gjorde urtoppningen till den ärofyllda fa:n i beckmörker med 3 paralyserade spottare som inte vågade lämna sina positioner för att bringa ljus. grymt skick !:)

Anonym sa...

sp, house of pain! pinsamt i din ålder...

Anonym sa...

Jo, men det var ju bra pepp på den spotten. Kändes jävlig bra att ha någon uppe på toppen av stenen intill.

Anonym sa...

Slothrop,

Jag hade inte tillfälle att klättra problemet på filmen. Det blev några andra i närheten.

När kommer "Mantle pants", förstärkta med extrafriktionstyg i gren och på insidan av lår?

Anonym sa...

junior, minnet är inte vad en gång var...

bajs någon?

Carlos sa...

Ledsen Jon, jag har kollat bland alla bilder och avi-filer. Det blir inga mellangärdesklipp den här gången. Jag tänker neka till juckanklagelserna.

Anonym sa...

Nu tycker jag att du ska vara ute och klättra i stället för att hänga på nätet. För en gång skull så har denna uppmaning relevans!

Jag misstänker dock att det är dina latinorötter som får dig att utföra de där omoraliska rörelserna, så där lagom förstärkta...

Anonym sa...

Grattis till Bastard!! - nu väntar väl sitten då? 8A i så fall?

Funderar: man fortsätter hålla sig mitt på väggen ända till urtoppningen? eller var börjar man ta grepp på areten?

Anonym sa...

Det är bara att klättra rakt och passera klykan. Ingen arete behöver användas, det är ganska uppenbart hur man ska klättra. det känns knappt som elimination iom att man kommer med vänstern på den lilla krimpen.

Sitten blir nog 8a eller 8a+. Ståstartsmovet kommer att bli riktigt drygt att göra från sitten.

Anonym sa...

mamma s.p tacka ja!

Anonym sa...

"det känns knappt som elimination"

Det är dessa problem man letar efter när man först besöker ett område...pause...NOT!

Anonym sa...

Öh - har du någon aning om vad du pratar om? Det här är alltså inget område utan ett enda block. Som så ofta i Stockholm så får vi ta godbitarna där de finns och alla mer, eller något mindre, fina linjer tas tacksamt tillvara. Klättrar du 7C+ och vill ha nära Stockholmsklättring skulle jag säga att denna är klart besöksvärd.

Bruno sa...

Bra svar Sydde, måste tillägga att jag själv aldrig har sett det som en elimination. Det var någon annan som påpekade det vid ett tillfälle. Man klättrar helt enkelt väggen och det i sig är en ganska given linje, vilket vi också trodde var Vulgar display of power första gången vi besökte blocket. Ingen av närvarande (Jag, Sydde, John eller Johan Larsson) förstod att VdP vek av till areten efter halva problemet.