tisdag 31 juli 2007

Åland - Part Three

Semesterveckan blev verkligen inte som jag hade tänkt mig, Schweiz blev tyvärr inställt för min del, men det blev en helvetes massa annat, varav mer än hälften knappt hör hemma här.
Lite klättring måste man väl ändå kunna få till på hemma plan.
Efter ett samtal med Bosma så fick jag höra att han och Bolander skulle befinna sig på Västkusten tillsammans med Shawne för att filma lite tuffa DWS linjer. Då jag befann mig i Trollhättan på Fallets dagar (läs Fyllons dagar) så kom vi fram till att vi skulle mötas upp... om det nu skulle funka med vädret.
SMHI kunde som vanlgt inte ge några ljusare nyheter. Ungefär samtidigt som halva England befann sig under vatten så meddelar de att ovädret var på väg mot Sverige. Frekin frick.

Hmmm.


Ok, då borde det vara rätt bra med vind för lite kitesurf. Så jag drar till Ystad och möter upp några surfbums. Tyvärr så har halva laget packat ihop och dragit vidare mot Varberg när jag kommer ner. De resterande tyckte att det blåste lite väl mycket, t.o.m det vanliga gänget med paragliders ute vid Kåseberga hade oxå packat ihop. Vart åker man och får sig lite kicks när det pissigt väder?


Åland så klart.


Packar ihop och ringer Rasta Johan, som är på. Mycket rikigt så var även Peter och Kerstin det.
Kommer fram på fredag förmiddag när regnet precis upphört, och börjar med en guidning vid Geta då det var första gången för Peter. Som senare går till början av Hammas blocket och börjar den långa traversen och onsighten är ett faktum.
På sin allra gladaste skånska; ”Ja, den var lite pumping”.

På lördag drog vi vidare till Kasviken, lagom till att Peter gör Mongolii så hinner Jenny och Sydde dyka upp. Som visar god form efter sin Rocklandstur. Jenny värmer på Mundo Ganja och sätter den på andra pressen. Johan tar tag i sin nemisis och river av Slobodan Monstrovic efter att ha fått lite finbeta av Peter. Vi rör oss vidare till Game Over som jag laddat för. Det började inte vackert. Raklång under hela blocket missar jag ena pinchen och flyger ass first rätt på en sten. Känns lite förnedrande att ha svenska flaggan på en finsk stjärt, oh yes, vänster sida är helt gul och blå.
Peter visade vart skåpet skulle stå efter att ha demonstrerat fenomenal uthållighet då han inte kunde köra på min beta. Då han fann sekvensen för slutet efter att jag slitit ut mig så blev det no go för min del. Sydde visade sig väldigt stark på denne oxå. Vi får styra upp något och dra tillbaka inom snar framtid, lagom till att myggen dött.
Vid Game Over så upptäckte Peter en linje på vänster sida som slutar i samma problem, lite lättare och inte lika reachkrävande. Vi kallar den för TILT tills vi hör något annat.
Sydde rivar av några 7B:n, och Jenny finner sig något som hon vill tillbaka till då hon inte riktigt fick till det denna resa.

Söndagen börjar med den långa promenaden till Fågelberget som måste vara en av de absolut finaste områdena på hela ön. Dagen började bra då mertalet gör Puerto Rico, sen blev det dags för Diedern. Lagom till att jag sett alla riva av detta fotogenetiska problem så ryker bägge crimpfingrar och blodbadet är ett faktum. 2 dagar senare så har jacket ännu inte slutit upp. L
Gänget tar sikte på Ben’s Arete som bjuder på fin, teknisk crimpfest. Kerstin visade sig väldigt stark på detta problem. Peter hittar den givande sekvensen precis när alla lagt ner. Helt plöstligt så hade alla skorna på sig igen. Tyvärr så fick ingen till det, trots många bra prestationer.

Då Sydde och Jenny ännu inte sett Geta området så rör vi oss dit, varpå den förstnämnde river av Hammas snabbt. Johan får på skorna och visar hur repklätterteknik tillämpas på ett dynamiskt problem och gör den mer eller mindre statiskt. Sjukt snyggt.
Många dumma frågor har man hört om vad man använder crashpads till, men helgens citat hör till en av de bästa jag hört. Då jag ligger och sover på en så hör de övriga hur några grottbesökare talar sins emellan om syftet med paddorna; ”Det måste vara sådana där stjärnskådarmadrasser”.
No comment.

Peter och Sydde hittar till Tomi’s Roof och gnäller över att det är ett eliminationsproblem när ett grepp är exkluderat. Trots den negativa inställningen så gör de problemet med fin stil och väljer att toppa problemet med hela dess 7/8 meter.
Ytterligare en fin helg på Åland. Och för dem som undrar hur bra det går att köra på ön när det regnar, så säger jag så här. Geta funkar i alla väder. Om paddorna blir blöta så är det bara att slå på bastun och dumpa dem där.

Nalle på Sphinx projektet vid Fågelberget. Jävligt futuritisk.

Inga kommentarer: