onsdag 11 juli 2007

Felregg

Stefan Rasmusson gör det förbjudna och flashar ett problem och sedan kallar den för "hard". Den karln kan inte ha hört talas om graderingsteorin. Det ska vara svårare att flasha ett kort powerproblem än en lång pumptur. Wow, undra hur hårt han kan klättra på långa pumpturer?



Bild på problemet hittar ni på vkcenter.se. En ovild gissning är att det är felreggat eftersom problemet kallas projekt på bilden om det nu inte är ett annat problem som han åsyftar. Men i fagorna är det inte många som klättrar på samma niv så det förefaller rimligt. Vi konstaterar att det finns mycket fin brant sten i området. Fruberget är, trots Johan Anderssons utsaga, inte chippat och där finns det gott om kvalitetsproblem. Defintitivt några av de finare problem som jag har klättrat i Sverige.

6 kommentarer:

jwi sa...

Svenska anorakklubben meddelar att Rasmusen reggat "aldrig vid min svans" i två vitt skilda grader på scorekortet hanses.

Anonym sa...

Det stämde ju att det var fel. Synd.

Angående Jens och Odon är det till en gammal 8a.nu-nyhet som jag inte lyckats snoka reda på. Om jag inte minns fel misslyckades både Said och Högström på denna led. Jens tyckte då att den skulle graderas upp.

Anonym sa...

"Aldrig vid min svans" går till vänster på blocket på bilden, på en inte så brant och inte så hög sida. Kort och hårt problem.

Framsidan, där Stefan hänger, är brant, hög och tuff. Vore coolt om nån gjorde ett problem där.

Stenen i fråga ligger i närheten av Linköping snarare än Västervik, och jepp, där finns en del fina linjer.

jwi sa...

Google hittar Jensas blogginlägg

Det är väl skillnaden mellan positiva och negativa människor. När mina vänner inte kan göra något inom deras gradspann tänker jag "Ha! äntligen fick de vad de förtjänade!" och inte "oj, vad felgraderat det måste vara!"

Anonym sa...

Höversby har jag ju kört igenom flera gånger på väg mot Solvik. Blir sugen på att åka förbi nästa vecka. Finns det någon vägbeskriving? Knutby ser också fint ut. Jag hittar till Knutby i Uppland men inte den som ligger i Östergötland.

Jonas, brukar du instinktivt utropa "Nej!" när dina vänner klarar problem före dig?

jwi sa...

Naturligtvis Jon! Jag är ju en ond ond ond människa. Vanligtvis utstålar jag så dålig attityd att ingen klarar att ta sig upp på just nånting när jag är i närheten, så det löser sig oftast ändå.