söndag 22 juli 2007

Ume del 2

Vi har det här året observerat ett nytt sommartecken: Granitgrottan. Detta är ett trevligt fenomen som vi gärna ser fortsätter några år till och kanske till och med sprider sig lite längre österut. Förra året var det Granitgrottan som upptäcktes. I år upptäcktes Granitgrottan men inte bara det, det upptäcktes något för de små klättrarna också: Lilla granitgrottan. Där kommer riktigt små klättrare att kunna njuta på samma sätt som lite större klättrare gjort och kommer att göra i Granitgrottan och Granitgrottan. Magnus och Björn har redan satt upp ett antal problem som lockar. Ett välbehövligt tillskott i en omgivning som annars dominerats av Granitslabben, Granitväggen, Granitsprickan och Granitmosskramare. Vi ser fram emot att komma ner och känna på de nya Granitlederna. Bruno hoppas att Granitgrottan är bättre än Granitgrottan.

I kväll bär det av mot Kalkgrottorna och Kalklederna i Franken. Sista finputsningen av den icke-existerande pumpen skedde i går på Örnberget där jag för första gången sedan typ 2000 tog ett fall. Helt oväntat susade jag av på slutet av Papillion. Ok , jag höll på dö av pump men jag ingnorerade det som höll på att ske.

---

Den som väntar på något gott väntar aldrig för länge... Vi fortsätter vår norrlandsexposé och avrundar bouldringen i Umeå. Sydde fortsätter:

I Skravel 2 är det de hårdare problemen som främst lockar. På detta område, som borstades och ...tja, bereddes inför SBO 2004, finns helsköna problem som t.ex. Mobilization 7A, Björnkram 7A+, The thing that should not be 7B och såklart Umeås nya testpiece; The Four Noble Truths 8A (FA av nya strongman-fenomenet Peter Lindmark) vilket är en lågstart till finfina Kunoichi 7A+ .'


Inte bara Skravelsjö bjuder på bra bumlande i Umeås omnejd. På klassiska I20-stenen, som är den mest centrala klättringen man hittar, finns ett gäng bra problem mellan 6C och 7B+. Stenen är ganska vass med några suspekta pockets (kulhål från skjutglada lumpare som härjade i området förr eller ngt annat?), men har bra lutning och erbjuder fina uteträningsmöjligheter. Det har funnits planer på att tälta in hela stenen med presenning och ha ett värmeverk där inne så man kan köra vintern igenom. Det har även framförts förslag på att ta några domkrafter och tilta blocket så man får några grader extra lutning på den övehängande delen och därmed en helt ny utmaning på existerande problem. Jag gillar den pragmatiska inställningen till klättring som finns bland flera Ume-bor. Problem du ska göra om du hittar hit: Kalashnikov 7B och Black Russian ss 7B+.

I Obbola hittas sköna vattenpolerade slopers att hänga loss på på bland annat Mr Hallontårta 6B eller Saknad i Strid 7B .



Afrika-stenen kan vara värt ett besök men den ligger tyvärr lite avsides och ensamt. Skön friktion och typ 10 bra problem mellan 5 och 7B.

Fler problem att välja på finns på Ökberget och Håkmark. Ökberget är kanske inte så märkvärdigt även om det finns ett gäng sjyssta linjer; Politiskt Korrekt 6A+, Ragnarök 6C+ och Pleasure Palace 7B, men framför allt finns här Umeås första 7C - Urban Dufvas Enjoy the Silence som så vitt jag förstår ännu är orepeterad

Håkmark fick 2006 samma behandling som Skravel 2 och därmed föddes ännu ett SBO-område (SBO står förresten för Skravelsjö Boulder Open, men tävlingen gick alltså detta år i Håkmark). Ca 70 problem tvingades fram. Underbart med renborstad, inte alltför vass sten med bra landningar. Drog dit med ett gäng 08-or och jag tror jag talar för fler av oss när jag säger att SBO 2006 var en av de bättre klätterdagar jag upplevt. Festen på kvällen med tillhörande 360-gunga gjorde inte upplevelsen sämre. I tävlingsprotokollet syns att självaste Bruno fick se sig slagen av Sundsvalls bouldermonster Fredrik Bodin.

Problem värda att nämnas i Håkmark är Beauvais 6B+, Lunacy has found us 7A, och Giron 7B+."

3 kommentarer:

Anonym sa...

Detta skrevs innan Per L repeterade Enjoy... Grattis Per.

jwi sa...

Ja Enjoy är fin, varför har den inte fler rep? Eller har den det? Jag skulle vara förvånad om den bara hade en rep.

Anonym sa...

Tack sydde. vad jag vet så har den ytterligare en rep. och det är av min bror, Peter.