fredag 1 juni 2007

Back from the dead

Har äntligen kört igång lite lätt igen efter att mitt högra långfinger för snart en månad sedan blev, så att säga, faaaakt app. Har aldrig råkat ut för någon ”riktig” fingerskada tidigare, men det började göra så ont att jag helt tappade sugen att klättra och tog en 2 veckors paus. Summeringen av de veckorna är att det är fruktansvärt tråkigt att vara skadad. Var så tillbaka i lördags och drog igen, och det verkar som att jag kommer kunna klättra i sydafrika trots allt. Fingret känns bättre även om jag känner av det, och jag undviker dynamiska flytt på små grepp med höger hand. Tar det fortsatt lugnt fram till resan och kommer inte direkt vara i någon superform.

Roligare är dock att Freddie slutat fisa runt på 7a+ och lagt i nästa växel. Potentialen har som de flesta vet funnits där sedan ett bra tag tillbaka. Det var ju bara en tidsfråga innan 7c skulle göras och nu när barriären är spräckt förutspår jag att fler hårda problem snabbt kommer få ge med sig. Jag använder Brunos favorituttryck ”Jag har hört att det ska va soft där (fyll i valfritt område)”, och hänsyftar förstås på sydafrika ;-)

Apropå Bruno så har han samlat på sig en verkligt imponerande ticklista för 2007, även om han aldrig skulle erkänna att något av det han gjort kännts hårt. Eftersom han bara verkar bli starkare och starkare med åren så undrar vart det skall sluta, och när han får tummen ur och gör Fibyareten – en av Sveriges bästa linjer.

För att återgå till klättringen här nere så var lördagen väldigt trevlig. Vi drog ner till Dyl’s hemtrakter och jag blev väldigt positivt överraskad. Skönt att få dra på något annat än grit nu när det blivit varmt. Kände mig sjukt svag men slet mig upp för några problem. Måste dock tillbaka när jag känner mig starkare och göra Bus stop och Jerry’s roof (båda två är branta och 7c). Kunde göra alla moves på båda problemen men var för ur form för att länka ihop dem. Marko imponerade något enormt och var väldigt nära att flasha båda. Kanske är vi tillbaka i Wales redan nu till helgen om vädrets makter inte sätter stopp. Bildgalleri från en del av vårens bravader dyker upp på måndag.

Annars snackas det mycket här nere just nu om McClures nya 9a+, och det faktum att han inte kunde hänga från greppen på Gaskins 9a+ in närliggande Giggleswick...

1 kommentar:

Anonym sa...

Vadå? Det har jag aldrig sagt. Förnekar all kännedom. Det är bara ont förtal från din sida.

Dylan är lite putt på dig eftersom du satt Brad Pit som 7c. Jag väntar spänt på din rapportering från SA.
Bruno