torsdag 8 januari 2009

"När får vi läsa om din bleauresa?"

Egentligen var det inte mycket till fontresa man kan se det som ett litet pit-stop på vägen söderut. Mor har sålt gammalt hus i Lyon och köpt nytt gammalt hus i Le Vigan strax norr om Montpellier. Helt klart att betrakta som ett genidrag om man vill träffa sin högt älskade son lite oftare. 2 mil från Thaurac, 5 mil från Claret och med ställen som Tarn, Jonte, Hortus och Pic St Loup för att inte tala om lite schysst En kort men klart svår röd 6a i Canon. Tog oss flera försök innan vi hittade rätt beta.


Har ni sett japanen med videokamera som huserar på Place Morin företrädesvis vid Carnageblocket? Han var där igen. Ångrade mig att jag inte försökte mig på en pratstund. Han är alltid där. Apropå 8a.nus lista över "vardagshjältar". Fascinerande typ, han bor för övrigt på Etap Hotel inne i Avon om ni vill stalka honom på riktigt.

Efter att ha sett min kamp skrattade Katrin rått när hon hörde att problemet bara var 5b.


Apropå stick kan jag bara konstatera att det inte är optimalt med minusgrader men att det blir bra om solen ligger på. Optimalt är nog mellan 0 och 5 och det borde nog gälla även granit.

7 kommentarer:

Linkan sa...

Tackar för tipsen inför påsken!

Jag håller med om spekulationerna om temperaturen. Minusgrader är sjukt överskattade. Det gör mest ont i leder och min fingrar hinner allt som oftast bli kalla alldeles för snabbt för att jag skall hinna dra nytta av den eventuellt bättre fricken.

Men som sagt, med lite gosig sol så kan man under vissa förhållanden (läs vindstilla) palla med någon enstaka minusgrad.

. sa...

0-5 är opptimalt för dig kanske. Själv tycker jag + 10-15 är super. Är det kallare än +5 blir jag bara omotiverad och apatisk.

/PR

Anonym sa...

Men såhär med julmaten runt midjan klarar man ner till -10 utan alltför mycket gnäll... (förstår att du aldrig upplevt fördelen med extra späck Pierre)

Däremot stämmer det nog att sticket inte blir så mkt bättre än vid några plusgrader - huvudsaken e väl att det är torrt i luften samtidigt.

Frusna fingrar har man en dylik sak till: http://www.happystore.se/index.php?page=product:show;item:6411&lang=sv&slx=1

Anonym sa...

Sydde fattade nog vad jag menade. Jag pratade om stick och inte optimal klättertemperatur. Ytterligare en nackdel med minusgrader är att både hud och gummi blir hårt och omedgörligt mot stenen.

Pierrot:
+3 grader kan vara riktigt skönt bara solen ligger på. Hoppas det är det vädret vi får i slutet av februari.

/JS

Anonym sa...

Linkan, Per och jag har testat att klättra i -12 grader och konstaterade att det går att krimpa, inga problem. Det svåra är att rätta ut fingrarna.

Linkan sa...

Jo exakt, visst sitter man fast. Men, man måste ju kunna lossna från greppen för att ta sig vidare :P

Anonym sa...

I söndags klättrade vi i ca -13, 14grader. Det gick hyfsat, men var ändå lite för kallt för att vara jätteskoj + att Stefan skadade ett alltför kallt knä vid aggresivt hälhookande.

Sticket var bra, men inte fantastiskt. Kändes också som att fingrana var för hårda av kylan så de inte fick maximal kontaktyta mot stenen... typ. Även en nackdel att känseln i fingarna försvinner så man inte kan ta i maximalt.

Betydligt bekvämare i tisdags i -5.