tisdag 15 mars 2011

Utvecklas 2011

Igår kväll fick jag nys om Utvecklas 2011 programmet.

"Vi har valt ut två personer - en kille och en tjej - som är beredda att fokuserat träna klättring 4 pass i veckan enligt ett individuellt utformat träningsprogram mars till december 2011."

Som hastigast. 2 personer med minimal erfarenhet av klättring ska på 9 månader ta sig upp för 7a med hjälp av 4 tränare. Nu råkar det inte vara vilka tränare som helst.

Utöver det att det ska bli spännande att följa deras utveckling, så är det trevlig läsning av kandidaterna. Önskar dem lycka till.

Och till alla som behöver gratis träningstips, så rekommenderas sidan som bra referens material. Kanske inte just för Dig! Men en vän?

7 kommentarer:

Anonym sa...

Riktigt kul projekt, synd bara att informationen om vilket träningsupplägg dom faktiskt har är minimal. :(

Anonym sa...

Lysande initiativ. ska bli kul att se vad dom kan prestera efter 9 månader. 7a låter dock snålt tycker jag, 7b-7c är nog mera rimligt. De flesta jag känner har klättrat 7a inom 12 månader utan någon specialträning. Vad tror ni?

Anonym sa...

Jo, 7a på 9 månader är definitivt snålt för den genomsnittliga människan med strukturerad träning, så jag tror att de kommer längre än så.

Anonym sa...

Jag har klättrat regelbundet i 3 år och kan fortfarande inte redpointa 7a...

/bitter jävel

Anders sa...

Hej Ali och Jon,

Som den manliga delen i denna n00b-duo kan jag fylla på med lite mer info.

Jag själv ligger lite över Johannas nivå (hon är ganska spot on 6a tror jag) och klättrar idag ungefär 6b på led (finns ju inte så många i den graden så lite svårt att säga exakt). Tränarna gjorde en bedömning av att det förmodligen är många klättrare som ligger på just min nivå vilket gör det hela roligare att följa om man känner igen sig. Så vi når förhoppningsvis ut till fler om vi täcker in en bredare utgångsnivå så att säga. Det betyder också att jag har fått lite andra mål jämfört med Johanna. 7b siktar vi på att jag ska leda stabilt i slutet av året, tanken är att hellre ge mig bredd att klara de flesta lederna på den nivån än att exempelvis hitta en perfekt 7c för just mig som man sedan nöter tills man precis sätter den.

Vad det lider kommer vi att skriva mer om själva träningsupplägget osv, nu i början är det mycket att sätta sig in i och det tar tid att hitta rutinerna och känna sig bekväm med bloggandet osv. It's a learning process, såväl bloggandet som klättrandet.

Kul att det genereras intresse runtomkring i vår lilla klätterankdamm för detta! :)

Bra och rolig blogg ni har också förresten, den ligger numer i RSS:en!

/Anders

Peter sa...

från noll till stabilt 7b på 12 månader. Ska bli spännande att följa. Lycka till!
// Peter

Peter sa...

Hehe ok 9 månader. Full.