torsdag 6 maj 2010

To bolt or not to be?

Hanna Melin rapporterar på sin blogg, att Andreas Klarström gått Bolanders 'Electric Avenue' - 8a på kil.

Ännu obekräftat om det är den första fria bestigningen av denna redan sparsamt bultade led som vi i Crackoholic kan se klättras av Malin Holmberg.


Foto: ??? (Ärligt stulen från Hannas blogg)

Vi lyfter på hatten till Andreas, och slänger in en påse popcorn i micron. De efterföljande diskussionerna kring bultarnas vara eller icke vara kommer att bjuda på underhållning.

EDIT: Så var vi igång. Kan någon skicka colan?

12 kommentarer:

Bruno sa...

På något sätt mycket imponerande. Samtidigt undrar jag lite hur man undviker markfall. Diskussionen för ju redan på Hannas blog så det blir inga popcorn för dig förrän du är klar...

Förresten, vad innebär FFA och god stil.

Är FFA detsamma som dottersitens first female ascent eller är det first free ascent?

God stil kan jag nog inte ens gissa på.

jwi sa...

Sjukt snygg linje.

Andreas sa att E.A var bättre säkrad på kil än på bult.

Bruno sa...

Vad jag minns så kommer jag kände jag mig tacksam över bultarna. Fast å andra sidan så är jag inte så fokuserad på att leta efter poteniella kilplaceringar.

Kan man inte tänka sig att Petter, Wulfen eller någon annan av tradfantomerna hade gett sig på E.A trad om det varit bra placeringa?

jwi sa...

Jag vet själv hur sjukt lat jag blir när jag ser en bultad spricka.

Min inre dialog brukar låta så här: "Cool linje! Den måste jag göra! Va fan? Bultad? Äh, jag gör den på kil! Nej, fan vad jobbigt att springa tillbaka och hämta racket. Va fan, den är säkert dåligt säkrad eftersom den är bultad. Nu kör jag."

Sedan efteråt: "Sjukt vekt av mig att inte gå på den på trad, den var ju galet välsäkrad!"

E9 Climbing sa...

Nu vantar vi bara pa att nagon har den goda smaken arr ta bort bultarna.

Magnus Eriksson Brändström sa...

Jag har ofrivilligt tagit upp kampen med Jens... Verkar döfött (som vanligt)...

/ Magnus

Anonym sa...

"Nu lägger jag ner det här för jag tror inte du existerar annat än som troll på det här forumet..."

Helt fantastiskt roligt.

Magnus Eriksson Brändström sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Hasse sa...

Det som är skönt med 8a-debatterna är att man inte bör/ska/behöver ha en åsikt i frågorna. Ingenting kommer till skedet då alla är överens och man inser att sin egen chans att påverka utfallet är förbi.

"Med en gnutta sunt förnuft så kommer man långt" verkar inte existera på 8a-planeten.

Anonym sa...

hej
kan någon förklara varför de pratar om att ta bort bultarna?
om man vill tradda, så tradda, strunta i bultarna. det gör väl ingen skada om de sitter där? jag förstår inte, kan någon förklara för mig?
/wille

Magnus Eriksson Brändström sa...

Det är väl i princip skit samma om bultarna sitter kvar eller inte... Det roliga är att se Jens reaktion!

/ Magnus

Anonym sa...

He, he! Magnus är inte helt olik Jens