onsdag 8 september 2010

Dolphin Free Tuna

Då och då dyker det upp linjer som man känt på, sett, möjligen endast hört talas om, som aldrig tycks vilja lämna en i fred. Fjolårets topprepsbestigning av ’Skepp å Hoj’ i Tunaberg var en av dessa linjer.


Kan bero på allt etiksnack till höger och vänster, men jag kände någonstans att jag ville inte sätta mitt namn på en linje som inte gjorts i bästa möjliga stil. En av anledningar till att den inte registrerat på SF.


Fram tills nu så att säga.

Martin J skickade en puck häromdagen och frågade om jag inte skulle med till Tunaberg. Ett erbjudande jag inte kunde tacka nej till.


Denna satans linje har spökat i huvudet det senaste året. Säkringsplaceringar var ett frågetecken tidigare, sen blev det bara en fråga om vart det var bekvämt att falla ifrån utan att man skulle behöva skita knäck.


Efter lite hjärngymnastik på klippans övriga linjer så blev det till slut dags att gå på press.


Voila.


12 kommentarer:

Anonym sa...

Bra jobbat!

Jonas J sa...

Hur rensar du när du släppt ner repet så där?

AK sa...

Det fick kamerakillen fixa. Jag fortsatte upp för 'Anders förfall'.

Anonym sa...

Gött mos !
vi vet ju vad framgången beror på .

starkt!

Jonas sa...

Snyggt Ali!

sydde sa...

Faen sorry att jag inte grattade för detta igår Ali - starkt!

La mômes Old fashioned sa...

Hejja Ali!!

Maria Schöblom sa...

Scnyggt!!! //Maria

E9 Climbing sa...

Cool! Stort grattis! Det blir ju inga bonuspoang for traff spex men ater kul linje.

Anonym sa...

Är det inte nytursförbud på Tunaberg????

Anonym sa...

jävligt fräscht med leifi!

Anders Henriksson sa...

Nytursförbud gäller inte. Det finns specifika begränsningar avseende borrning och lite annat, men i fallet med Dolphin free tuna, så är det ju också så att den i princip först befinner sig på, eller korsar den gamla leden Himlasängen, och sedan genom dynot hamnar på leden Anders förfall. Det rätt imponerande movet däremellan är nog tidigare ogjort, men i praktiken klättras inte på något område som inte redan tidigare klättrats på. Risken för hårklyveri är stor, men jag skulle inte tro att det är emot reservatets syfte att klättra så som gjorts.

Ref:
http://www.lansstyrelsen.se/sodermanland/amnen/Naturvard/Naturreservat/nykoping/simonberget/