torsdag 23 december 2010

Stockholms fajnest

I lördags när jag var ute på några skamfyllda julärenden tog jag tillfället i akt och slank förbi Vitabergsparken för att kolla in läget. Det har ju hänt en del sen jag och Sydde hade vägarna förbi sist. För att vara urban – jag undrar om inte grottan är har ett eget gatunummer – så är miljön riktigt idyllsk. Inramningen består av ett par röda träruckel från andra sidan förra seklet och vita pulkabackar. Visst känner man föräldrarnas undrande och oroade blickar när jag pulsar av den plogade gångvägen för att pulsa bort och ta och känna på greppen i grottan.

– Ungar, håll er borta från den där mannen!



Eftersom stenarten i vita bergen är av amfibolitisk kvartsit rinner det gärna länge och mycket efter nederbörd. Men inte den här gången . Allt som behöver göras är att bränna rimfrosten av de sista greppen. Hade det inte varit för snöandet och blåsten så tror jag nog att det hade blivit vinterdebut för min del. Andra har inte riktigt slutat åka ut.*

Sen sist har en sittstart till Tradtomte satts upp av Per och Peter och de har även lagt till ett nytt problem som går i grottans högerkant. Båda nyheterna ser intresanta ut och något att bita i för Woijchesc, Steklund mfl


Båda fotona från Per N och Peter L.


*Det ska tydligen uttalas med Received Pronunciation

Inga kommentarer: