måndag 13 februari 2012

För sisådär 10 år sedan talade Lindstedt sig varm för att fila ner kanten på de sedan länge insomnade Boreal Quantum för att optimera anläggningsytan på slabsurkålen i Font. Jag prövade aldrig att göra så. Främst för att mitt huvudsakliga fokus aldrig varit på slabbar, även om det då och då är kul att förnedra sig på potatisskalaren.

La Sportiva lanserar snart(?) skon Futura som, om den inte hade varit så pointad, hade varit alla Häggkvistars och Lindstedtars våta dröm. Den ser helt klart intressant ut och jag skulle gärna pröva den, men det som är klart intressantast är hittepå-illustrationerna i marknadsföringen. Säljtexter kan vara väldigt underhållande. Vi har haft addnature på tapeten förr: byxor med grenkil som är lika rätt på krogen som cragen och som dessutom låter dig obemärkt, om man bortser från lite krita vid gylfen, glida in på styrelsemötet.

Vi tar en titt på bilderna:




Börjar man med tåvinkeln och utrymmet framför tårna? Det utrymmet finns inte. Det kan mina tår garantera. De kan också garantera att den tårna aldrig är så avslappnat lediga som de illustreras ovan – krimp ploppar osökt upp. Passar skon mot väggen? Beror på hur vem som illustrerar.

För övrigt noterar vi att KC-sweet hearts Nellan och Robban har slagit ihop sina bloggpåsar med Danne och Matilda. Blogspot och 2012? Gick en dinosaurie just genom rummet? BP trodde jag att det bara var geriatriska TBS, KB och CP som höll sig till.

9 kommentarer:

Anonym sa...

Är det inte lite nagelsvamp man ser?
/F

Maja Fresk Wulf sa...

Jag är så trött på den här hystering kring olika klätterskor!!! Vad är egentligen syftet med att hålla på och försöka gömma sin dåliga fotteknik eller icke-existerande självförtroende i ett par dyra, reklamhajpade SKOR? För mig som nu ändå klättrat i ett föråldrande antal år och jobbat med att sälja klätterskor av alla de slag under en längre tid har denna utveckling bara satt sig som en fästing på rumpan. Jag märker ju att fler och fler köper skor utifrån vad de sett på reklamen eller hört från sina "expert" kompisar ska vara bra och sällan utifrån sina egna fötter och den klättring de ska ägna sig åt.. För mig är det inte en trend i en skön riktning utan istället en trend som bara visar att klätterskor skiljer sig från de flesta andra delar av klättersortimentet, i säg min butik addnature: det är så färgat av coolhets-faktor och annat som jag inte förstår mig på. Hoppas ingen känner sig trampad på tårna nu, men nu säger jag det igen: klätterskor är ett verktyg, inte en ranghöjande faktor!! :-D

Bruno sa...

Klart att det är nagelsvamp annars hade det sett fejkat ut.

Apropå skor har du naturligtvis rätt när du säger att de inte är något annat än ett verktyg att ta sig till toppen. Jag saknar dock den tiden när jag kunde ligga och drömma om ett visst par klätterskor och hur bra det skulle gå att klättra med dem.

sydde sa...

Vad får dig att tro att marknaden för just klätterskor skulle vara befriade från de principer som gäller för alla andra kläder/prylar vi tycker oss behöva i kampen för att hitta vår sanna identitet i ett marknadsekonomiskt samhälle?

Anonym sa...

Ord! babbel bara..

Anonym sa...

Efter 10 års bouldering är Quantum fortfarande det bästa jag haft på fötterna, iaf utomhus. Men antagligen helt hopplösa för dagens marknadsförare :)

/NJ

Semi-klipsk sa...

Intressant det där med geometri, anläggningsyta och vad "gemene man" gärna skall eller vill tro.

Som att mönstret på kamlober har någon som helst betydelse för hur bra säkringen sitter.

Eller att storleken på kontaktytan spelar roll för friktion..

Maja Fresk Wulf sa...

Jag vet inte om det beror på att i de flesta andra delar av det sortiment vi säljer på addnature så möter jag i princip aldrig någon som köper med anledning av vad grupptrycket påverkat dig till. Där handlar det mer om hur produkten ska passa perfekt till ditt ändamål: säg ryggsäck, känga, kajak, löpskor mm mm mm.
Utöver klätterskor! Där möter jag alltför ofta kunder som hört någon säga att den här och den här skon är "bäst" på grund av och på grund av och inte sällan köps den trots att en annan modell egentligen nog satt lite bättre.. För mig är det bara obegripligt och jag har själv aldrig valt klätterskor på sådana grunder. Säkert inte många av er här heller, men det finns en ny trend bland de mindre erfarna som bara eskalerar. Frågan är varför jag bryr mig så mycket, antagligen för att jag alltid haft sjukt svårt för tendensen hos människan att köpa sig status. :-)

kjell borrdell sa...

Det är väll samma point som speedstern har redan?