tisdag 23 november 2010

Quelle belle surprise!

Foto: Jonas Paulsson

Ett riktigt stort grattis till Katrin och Jocke! Katrin, du skulle ju inte ens vara med. Och Jocke, äntligen höll du ihop det.

Några noteringar från tävlingen.

När damerna började toppa ur framåt nattkvisten visade sig Karbin vara en fantastisk tävlingsarena. Inte direkt optimal ur ett publiklogistiskt men jäklar vilket tryck det blev. Folkmassan gick mot slutet in i ett djuriskt extatiskt tillstånd och man kände sig som Marlow vid den övre stationen. Strålande!

Det är jämnt i herrarnas topp. Wojciech gödslade som vanligt med överkapacitet. Högström valde att hoppa över jugget på det andra problemet och Mr 100 procent såg för en gångs skull mänsklig ut i sin klättring.

Jonas Paulsson har satt ihop ett fantastiskt bildgalleri. Titta igenom det. Har ni redan gjort det så är det värt att göra igen. Flera klassiker.


Foto: Jonas Paulsson

Grymt bra jobbat av Karbins klätterklubb och av Karbin. Jag tror aldrig jag sett gubbarna slita så hårt. Tack! Och till sist ett stort tack till Steklund för gedigen klätterbanebyggnation. Tack!

Att någon försöker solka ner arrangemanget på grund av sin relation till mig är nog att beteckna som helgens enda egentliga misslyckande.

23 kommentarer:

Anonym sa...

Verkar vart en grym tillställning.
Kommer det dyka upp några filmsnuttar?
/E

Anonym sa...

Ja, Peter Frick var där med sin enorma apparat. Jag vet inte vad det ska bli av det.

Phatkat sa...

Grymma bilder och nu ångrar jag verkligen att jag valde bort tillställningen.
Jensa söker nya bottennapp i sin självförnedring.

Anonym sa...

Jag gissar på att denna blog under de senaste åren kommit med minst 30personangrepp mot mig. Man kan tom säga att du har satt det i system för att locka besökare.

(Det senaste exemplet var ju när du fick dementera ditt påhopp och be om ursäkt.)

När jag för första gången skriver något negativt om dig baserat på fakta så blir du upprörd.

Snacka om att kasta sten i glashus :-)

Jens Larssen

Stefan E sa...

Så när du insinuerar att Katrin vann bara för att Jon hade byggt hälften av problemen är det baserat på fakta? Du är mig veterligen den ende som kommit med övervägande negativa omdömen och var dessutom inte ens närvarande. Behåll dina åsikter till din egen sida där så få som möjligt läser dem.

Linus sa...

Jag har då aldrig besökt den här sidan för att läsa om Jens Larssen. Thebrunoshow erbjuder smått och gott skön läsning. Den ger framför allt färg åt ett annars grått rapporterande om klättringen i Sverige, som du Jens har varit med och skapat. Felet med dig Jens är att du försöker alldeles för mycket. Och å andra sidan tycker jag att den kritik Jon har "kastat" på dig har varit baserat på fakta. Så vem är det egentligen som kastar sten i glashuset?
Cheers,
Linus

MIKE sa...

Felet med Jens är att han skriver något överhuvudtaget...

/MIKE

Magnus Eriksson Brändström sa...

8a.nu hade förmodligen varit en jättebra sida, om den hade haft en fungerande redaktion...

"Nyheterna" avslutas allt för ofta i någon form av sågning, som kommentaren om 13 åringens första 8a. "det är inte en giltig bestigning", enligt vem fan då? Visste inte att vi har videogranskare i vår sport, eller att JL var huvuddomare för den delen...

Vill man ha färska positiva nyheter, skrivna med glimten i ögat vänder man sig till ett antal andra sidor. Som den här fantastiska bloggen till exempel!

mvh / Magnus

Anonym sa...

På 8a står det att tävlingen var mycket lyckad och att även hela arrangemanget var lyckat.

Att herrarnas problem var för hårda håller även Smedsaas med om. Allt var alltså lyckat föutom detaljen med herrarnas finalproblem.

Om den svenska bronsmedaljören inte klarat ett enda problem så måste det väl anses att "problemen var alldeles för hårda".

Om ni inte gillar 8a så föreslår jag att ni slutar besöka sidan som det senaste två åren har vuxit med mer än 100 %.

Anonym sa...

På 8a står det att tävlingen var mycket lyckad och att även hela arrangemanget var lyckat.

Att herrarnas problem var för hårda håller även Smedsaas med om. Allt var alltså lyckat föutom detaljen med herrarnas finalproblem.

Om den svenska bronsmedaljören inte klarat ett enda problem så måste det väl anses att "problemen var alldeles för hårda".

Om ni inte gillar 8a så föreslår jag att ni slutar besöka sidan som det senaste två åren har vuxit med mer än 100 %.

Magnus Eriksson Brändström sa...

Jens/Anonym:

Tror inte besökarantalet har så mycket med innehållet i nyheterna och artiklarna att göra. Scorecardet och databasen är överlägset det bästa systemet som finns (hittills), det ska ni ha stor cred för!

När man läser diskussionerna är det ofta jag funderar över om det är skrivet med ironi eller inte...

mvh / Magnus

Anonym sa...

Ni som kritiserar kan väl istället svara på frågan och såsom det förutom alla superlativer rapporterades.

Om den svenska bronsmedaljören inte klarat ett enda problem så måste det väl anses att "problemen var alldeles för hårda"?

Jens Larssen

Maria sa...

Efter att ha sett Daniel storstilat flasha alla finalproblem i NM så var jag mycket nöjd med nivån på problemen i SM, åtminstone från ett publikperspektiv.. Går det att få det helt perfekt? En del av nöjet blev att riktigt skrika och heja för att om möjligt hjälpa till att lyfta de tävlande! Mitt bästa minne av tävlingen kommer inte vara någon uttoppning utan tjejernas enorma kamp att komma upp för finalproblem 2 (tror jag det var?) där det fanns flera sätt att lösa slutet och Katrin var millimetrar från att klara det, hon hängde kvar på sista greppet och försökte gång på gång säkert 4 ggr att komma upp och hela publiken skrek så taket lyfte! :D
Jag minns att Jonas stod ovanför och fotade och jag tänkte på hur bra bilder det skulle bli och de blev ju fantastiska! :)
/Maria

Micke sa...

Det resultaten inte visar var hur nära herrarna kom att toppa ur dom två problemen som inte toppades ur, problem 2 och 3 var flera av killarna nära att toppa.

Så det var också väldig spännande att följa deras kamp mot klockan. som visades med projektor på en stor tavla med röda siffror och som höjde stämningen ännu mer!

jag skulle säga att det var sista movet på båda problemen (2 och 3) som inte blev gjorda av någon i herrklassen, och det var verkligen inte något kapitalt misslyckande.
speciellt inte när alla klättrade så jäkla bra och det var riktigt publikfriande problemn.

Jens du var inte här och vet inte hur nära och spännande det var!
så skriv inte om saker som du inte har någon aning om.
det är extremt pinsamt när du försöker vinkla det till "kapitalt misslyckande" som du skrev i din första så kallade "nyhetsartikel".
Jag blev riktigt förbannad i söndags när jag läste det.

Nästa gång så kommer jag själv skriva "nyheten" och då kan jag säga att jag blir riktigt arg om du lägger dig i och försöker vinkla eller förstora detaljer som absolut ingen tänkte på där på plats.

Men om du är där på plats och ser med egna ögon...kanske.

/ Micke (som faktiskt var där...)

Anonym sa...

Det verkar som det var en grymt lyckad tävling! Bra jobbat alla inblandade!

Jens,

Att finalproblemen var hårda är antagligen det _enda_ man skulle kunna kritisera. Och det väljer du att ta upp i din rapportering på 8a.

Jag tycker att det är uppenbart att du på något sätt vill ta ifrån problembyggarnas (och därmed arrangörernas) ära genom att poängtera detta.

Jag antar att du gör detta av personliga skäl. Det är ingen hemlighet att du och jon har varit lite i luven på varandra ett tag.

Att ha hand om en såpass stor site som du har kommer med ett stort ansvar. Försök att vara mer objektiv i dina rapporter och lämna personliga åskter för dig själv.

/wille

Dragnet sa...

Just the facts mame!

Anonym sa...

Wille, på 8a står det precis som du skriver i ditt inlägg.

Tävlingen var mycket lyckad och hela arrangemanget likaså. I en rubrik pratas det även om Succe.

Om sedan för första gången på kanske 50 bouldertävlingar i Sverige inte #3 kommer upp för ett problem har detta nyhetsvärde.

Jens Larssen

Max sa...

Enligt dig Jens.

Du som är bra på listor.
Kan du inte vänligen sammanställa en sådan som innehåller just de kriterierna som uppfyller ditt begrepp av "nyhetsvärde", så slipper du känna dig påhoppad nästa gång populationen misstänker att du nyst på tangentbordet.

Anonym sa...

Grymt bra jobbat alla deltagare!
Kul att så många hade så kul:)
(Jag är fortfarande avis på alla som ens kan fundera på att dra så hårt!)
//Tina

Anonym sa...

Jens,

Du förmedlar nyheten om att finalproblemen var hårda på ett negativt sätt, du tycker även att det finns ett värde i att nämna en av ledbyggarna vid namn.

Du har därmed inte varit objektiv i din rapportering och det var det jag ville anmärka på.

Hade 8a.nu varit din personliga blogg så hade det förstås varit okej. Men det är inte din ambition, eller hur?

/wille

Anonym sa...

@Magnus:
"Scorecardet och databasen är överlägset det bästa systemet som finns (hittills)"

Kolla in: http://27crags.com/

Bra mycket bättre i min mening.

/Daniel

Magnus Eriksson Brändström sa...

Jag har en användare på 27crags och i dagsläget håller jag inte med dig. Men det har helt klart utvecklingspotential!

mvh / Magnus

Anonym sa...

Krystade debatter,meningslösa gradteorier och personliga påhopp. Allt ihopkastat med minimal faktagranskning och stavningskontroll. Men 8a:nus websida är ju störst i världen!

mhv / Fredrik